Think and act bottom-up – from grassroots project to the DB Group's biggest event

By wdo, 7 October, 2025

What began as an idea and initiative in one department at DB Regio became Germany's biggest public transport event – and the DB Group's biggest self-organised event. 

The Zukunft Nahverkehr (Future Local Transport) initiative shows how a team recognised a need, knew how to leverage the opportunities offered by experiential communication and was able to inspire courageous partners to get involved. With unconventional teamwork on the part of the Group and service providers and a great deal of creativity, a new form of lobbying emerged – open, dialogue-oriented and effective. In September 2025, Zukunft Nahverkehr, as an official partner of IAA Mobility, literally brought the future of public transport to life. 

In this session, the Head of Marketing Strategy and Communication, as the initiator, and the creative strategist of the accompanying studio report on how an idea became an institution – with all the challenges, successes and moments of revelation.

Philipp Kühn
CÖÖ & Head of Marketing Strategy and Communication, DB Regio AG

Rönke von der Heide
CÖÖ & Future Activist and Co-Founder DE DRIFFT

Datum
-
Sprecher

Philipp Kühn

By wdo, 2 October, 2025

CÖÖ & Leiter Marketingstrategie und Kommunikation, DB Regio AG

Philipp, gelernter Diplom-Kaufmann, hat sich nach einer kurzen Zeit als Unternehmensberater und Stationen bei DB Cargo und dem Fernverkehr bei DB Regio endgültig zum Überzeugungstäter entwickelt und setzt sich seit über 10 Jahren für besseren Nahverkehr ein. Er ist nicht nur beruflich davon überzeugt, dass wir das Grundbedürfnis nach Mobilität besser erfüllen können und mehr ÖPNV vorteilhaft für uns alle ist. Auto hat er keins, er greift lieber zum Rad, oder zu einem der vielen vor seiner Haustür in Frankfurt verfügbaren multimodalen Angebote und bei langen Strecken steigt er – na klar – in den Zug. 

vision stage | Halle 4

Philipp Kühn
DB Regio AG
Beschreibung_en

CÖÖ & Head of Marketing Strategy and Communication, DB Regio AG

Philipp, a trained business economist, spent a short time as a management consultant and worked for DB Cargo and long-distance transport at DB Regio before finally becoming a true believer and has been campaigning for better local transport for over 10 years. He is not only professionally convinced that we can better meet the basic need for mobility and that more public transport is beneficial for all of us. He doesn't own a car, preferring to cycle or use one of the many multimodal options available on his doorstep in Frankfurt, and for long distances he takes the train, of course.

vision stage | Hall 4

Rönke von der Heide

By wdo, 2 October, 2025

CÖÖ & Zukunftsaktivist und Co-Founder DE DRIFFT 

Rönke versteht sich als "Zukunftsaktivist", der Menschen für ein gutes Morgen begeistern will. Mit seinem Studio DE DRIFFT hinterfragt er, denkt frei, konkretisiert und setzt um. Die Projekte folgen dem Credo "Gute Ideen müssen wahr werden!" und so hat er auch die ZUKUNFT NAHVERKEHR von der Idee bis zur Umsetzung begleitet. Also Co-Initiator spürt er eine hohe Identifikation mit dem Kunden und Projekt und möchte Zusammenarbeit agil und cokreativ gestalten.

vision stage Halle 4

Rönke von der Heide
DE DRIFFT
Beschreibung_en

CÖÖ & Future Activist and Co-Founder of DE DRIFFT

Rönke sees himself as a “future activist” who wants to inspire people to work toward a better tomorrow. With his studio DE DRIFFT, he questions, thinks freely, concretizes, and implements. His projects follow the credo “Good ideas must come true!” and so he has also accompanied ZUKUNFT NAHVERKEHR from the idea to its implementation. As a co-initiator, he feels a strong connection to the client and the project and wants to make collaboration agile and co-creative.

vision stage Hall 4

Session