Clemens Arnold ist Geschäftsführer der Beratungsagentur 2bdifferent, die sich auf Nachhaltigkeitsstrategien, Sustainable Event Management und Unternehmens-analyse spezialisiert hat. Als anerkannter Experte für Nachhaltigkeit unterstützt er Unternehmen in der Event-, Messe- und Meetingbranche bei der Entwicklung langfristiger, klimafreundlicher Strategien.
Mit der Ausbildung zum Corporate Responsibility Manager an der Universität Bayreuth, als Interner Auditor für die ISO 20121 für Nachhaltiges Eventmanagement und als Trainer des Deutschen Nachhaltigkeitskodex setzt er nachhaltige Konzepte bei Unternehmen der MICE- und Livekommunikationsbranche ein, um deren Geschäftsbetriebe nachhaltig zu entwickeln. Dazu gehören im Schwerpunkt Messebau-, Catering- und Technikunternehmen, sowie Eventagenturen und Locations.
Ein weiteres Kompetenzfeld umfasst die Analyse, Bewertung und Optimierung von Messen, Kongressen, Tagungen, Roadshows, Corporate- & Sport-Events sowie Digitalformaten nach ökologischen, sozialen und ökonomischen Kriterien.
Statement - Clemens Arnold
"Nachhaltiges Wirtschaften ist sowohl für die Veranstalter:innen als auch für die beteiligten Eventdienstleister:innen der Schlüssel für eine ökologisch, soziale und wirtschaftlich verträgliche Umsetzung von Events. Deshalb sollte Nachhaltigkeit im Eventmanagement als Querschnittsaufgabe gesehen – und bei allen Veranstaltungsformaten von Anfang an mitgedacht werden.“
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Beschreibung_en
Clemens Arnold is the managing director of the consulting agency 2bdifferent, which specialises in sustainability strategies, sustainable event management and corporate analysis. As a recognised expert in sustainability, he supports companies in the event, trade fair and meeting industry in developing long-term, climate-friendly strategies.
With training as a corporate responsibility manager at the University of Bayreuth, as an internal auditor for ISO 20121 for sustainable event management and as a trainer for the German Sustainability Code, he implements sustainable concepts at companies in the MICE and live communications industry in order to develop their business operations in a sustainable manner. This primarily includes trade fair construction, catering and technology companies, as well as event agencies and venues.
Another area of expertise is the analysis, evaluation and optimisation of trade fairs, congresses, conferences, roadshows, corporate and sporting events, and digital formats according to ecological, social and economic criteria.
Statement – Clemens Arnold
‘Sustainable management is the key to the ecologically, socially and economically compatible implementation of events, both for organisers and for the event service providers involved. That is why sustainability in event management should be seen as a cross-cutting task – and should be considered from the outset in all event formats.’
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